Julafton i Thailand

Att fira julafton i Thailand är nog inget jag vill göra om direkt. Det var en konstig känsla. 06.10 ringde klockan – då var det dags att packa väskan och ge sig iväg till gymet för att först jogga vår runda innan morgonträningen. Träningen gick superbra. Var riktigt roligt – boxades hela passet, vilket man gör på fredagar. Grymt skoj!

Efter vår frukost hade vi lite julklappsutdelning och så åt vi vars en juleskum och några bitar från vår Alladin chokladask som vi fått av mamma och pappa. Jag fick ett jättefint armband med berlocker av Tobbe. Dagen spenderade vi vid poolen i gassande solsken. Runt 35 grader hade vi – det visade iaf termometern på gymet när vi gick därifrån halv 10.

På julaftonskvällen hade vi bokat bord på Two Chefs i Kata Beach för att äta Svenskt julbord. Vår söta taxichaufför körde oss dit. När vi satt oss till bordet fick vi först glögg med russin och mandelspån och pepparkakor. Sen var det bara att hugga in på julbordet.

I väntan på julmaten med mitt nya armband som knappt syns

• Gravad lax
  • Snittar med olika röror med räkor och tonfisk
  • Griljerad Julskinka
  • Janssons frestelse
  • Revben
  • Rödbetssallad
  • Sill – dock inga goda. Varför väljer man Curry Sill när man kan få Senaps Sill?
  • Varmrökt lax
  • Ost
  • Bröd
  • Risgrynsgröt
  • Lussebullar

Julmat i Thailand

Typ så – det enda jag saknade var någon god sill och så klart JULMUST! Annars var det ett riktigt gott julbord. Men värmen gör att man inte orkar äta så mycket – så jag kan inte säga att jag tycker det var värt de 1400 baht som vi betalade. Nu i efterhand hade jag nog hellre ätit någon form av Thaimat istället.. Men men, det var gott ändå.
Jag och Tobbe har aldrig varit något långsittare när det gäller middagsätande, så vi lämnade restaurangen efter lite mer än en timme. Tog en promenad ner till stranden och ringde hem för att önska en god jul. Precis som alla andra kvällar kände vi oss lite halvmöra – speciellt efter all mat vi ätit så vi funderade på om vi skulle åka hem. Istället tog vi en Tuk-tuk till Dinopark för att kolla in läget.500 baht senare stod vi med vars en minigolfklubba och boll i handen och spelade 18 hål i deras äventyrspark med dinosaurier, sprutande vulkaner, vattenfall och annat spännande. Gissa vem som vann? JAG SÅ KLART! Efter 9 hål ville Tobbe byta så att jag slog först på hålen i hopp om att det skulle gå sämre för mig och bättre för honom – men det hjälpte så klart inte…=)

Utanför Dinopark stod det en kvinna med en bebiselefant – eller bebis och bebis – det var en elefant i storleken mindre. Tobbe tvingade mig att mata det hemska djuret. Har aldrig tyckt om elefanter och gör det fortfarande inte. De är stora, fula, luktar illa och deras snabel är överallt –  Nej! Ingen Elefant för min del inte!

Elefantmatning

Väl hemma på hotellet la vi oss och kollade klart på en film som vi börjat se på eftermiddagen och sen var julafton slut för vår del. Som sagt – en märklig känsla och inget som jag vill göra om de närmaste åren iaf.