Nyår i Thailand

Självaste nyårsafton 2010 blev en mycket trevlig dag. Besöket på förmiddagen av Annika och Erik inledde festligheterna. Vid 18 begav jag och Tobbe oss iväg för att möta Annika och Erik på deras hotell… Och vilket hotell. Där har de verkligen inte tänkt bygga på höjden inte – snarare på längden. Jag tror att Annikas och Eriks rum låg åtminstone 200 meter från receptionen… Märkligt bygge! Men det var ganska fint faktiskt…

Efter en kort visit i deras rum gick vi och betalade vår bokade resa till Phi Phi öarna till nästa helg och sen tog vi en taxi till Patong där vi skulle tillbringa kvällen. Taxichauffören var inte jätteglad över att köra oss till vår restaurang, Baan Rim Pa, och det kunde jag förstå när jag såg traffiken från Karon till Patong.. bitvis stod det helt stilla. Det tog sin lilla stund. Väl framme kunde vi dock njuta av en av de finaste restauranger jag någonsin varit på. Vårt bord var inte riktigt klart när vi kom, så vi blev visade till pianobaren där vi slog oss ner vid en stor flygel som en man satt och spelade vid. Beställde in vars en dricka – och eftersom jag var tillåten att dricka vad jag ville efter min magincident – slog jag på stort och beställde ett glas cola. 85 baht! Det är nästa två Phad Thai här i Rawai…=)

Den godaste colan jag druckit på länge.

Till slut blev vi visade till bordet som låg en våning ner alldeles precis på en klippa över havet med hela Patong beach som utsikt. SÅ FINT!!! Å för att inte tala om maten –  SÅ GOD! Jag åt jätteräkor i lime och chilisås. SJUKT GOTT!!! Och speciellt efter att ha ätit soppa och druckit ljummet vatten i 3 dagar så smakade det extra gott. Notan däremot gick på över 3000 baht för mig och Tobbe. Men det var det fasen värt. Är det nyår så är det.

Efter maten traskade vi ner till Patong Beach – dels för att äta en efterrätt på HäägenDaz och dels för att titta på allt folk. Och jisses med folk – överallt, hur mycket som helst. Och alla sprang runt och sprutade färgat skum på varandra.

Tobber är redo att hugga in på efterrätten

Klockan 12 stod vi nere på stranden där det var stort beachparty  med vars en vatten i handen och tittade på alla sjuhundrafemtontusen fyrverkerier som sköts upp och alla brinnande lyktor som steg upp på den mörka himlen. Har aldrig sett så mycket och så stora raketer någonsin på en och samma plats. Det var en upplevelse att minnas helt klart. 00.10 tog vi en taxi hemåt – en bilfärd som tog mig och Tobias över en timme. Bör jag nämna att det var mycket folk överallt.

Beachparty på Patong Beach

En av alla tusentals fyrverkerier på stranden

Helt klart en lyckad nyår! Lugn, mysig, behaglig, rolig, trevlig och helt perfekt.